Semesterresan 2003.

Detta är berättelsen om en mc-tur genom 8 länder som
13 personer på 12 mc genomförde under 16 dagar 2003.
Efter månader av planering och olika förslag så var det dags.
Vi som var med:

Kåre Henningsson
Bo Karlsson
Inge-Marie Görlitz

Dag 1  5/7 Vetlanda-Malchow (Tyskland)
Denna lördag startade vi från VMCK klubblokal kl. 07.00. Regnet hängde i luften men vi fick obetydligt av varan denna dag.
I Helsingborg mötte Månsson från Vimmerby upp, han förblev tätkarl under hela resan.
Väl i Danmark så kom solskenet och värmen, vi skulle få mycket av detta under hela resan. Via Gedser-Rostock så körde
vi ca 8 mil autobahn till campingen i Malchow, upp med tälten efter sedvanlig tältuppsättaröl och sedan en mycket god middag
på campingplatsens krog.
Dag 2  6/7 Malchow-Greding
Regn under natten och morgontimmarna gjorde att vi delvis lade om färdvägen från Bundesstrasse till autobahn. Henry beställde
frukostbröd till hela gänget men språkförbistring gjorde att det blev en komplett frukostmeny för 5 euro per person.
Nåväl, det smakade gott och det blev en bra början på dagen. Vid avfärden från campingen missade vi Bosse och Inge-Marie för
att Bosse i sista sekunden ockuperat toan. Autobahnkörning hela dagen i mulet väder men dock uppehåll, rast bredvid vägen
med kaffe och diverse annat. Soligt och varmt när vi på eftermiddagen slog läger en bit utanför Ingolstadt.
Dag 3  7/7Greding -Hallein (Österrike)
Strålande solsken från tidig morgon, efter frukost och tältrivning så drog vi iväg, först till Louis i Ingolstadt, för att titta på
mc-utrustning. Sedan bar det av på autobahn, förbi München och Salzburg, till en campingplats nära Hallein.
Efter tältresning inkl. bier så tyckte Bo W att vi kunde promenera till affären för det var inte många hundra meter…..
I verkligheten nära 2 kilometer, detta föranledde några att vända tillbaka till campingen medan övriga intog vätskekontroll på en
närbelägen krog. Efter en god öl så blev det fotleddes ett besök i Hallein. Efter planerat och verkställt köp av diverse drycker så
tog vi promenadvägen vid floden tillbaka, dock med några stopp på vägen,
det var ju ganska varmt….
Dag 4  8/7 Hallein-Berchtesgaden (Tyskland) –Hallein
Denna dag stod ett besök på Hitlers Örnnäste på programmet. Avfärd tidigt för att undvika köerna. Enligt Waltersson brothers så
var det nära till Örnnästet, ca 4 km men i verkligheten 16 km. Nåväl, det blev en lyckad utflykt i mycket fint väder, magnifik utsikt
från toppen gjorde besöket minnesvärt. Tillbaka vid campingen blev det ett par timmars vila innan vi per motorcyklar gjorde ett
besök i Hallein. Minnesvärt från den resan var ”Mölarpans” bakhjulsåkning med Göran på bönpallen.

Dag 5  9/7  Hallein-Gross Glockner-Heiligenblut
I fortsatt fint och varmt väder fortsatte vi genom Lofer och Zell Am See, upp i Gross Glockner massivet. Krokiga och härliga
alpvägar tog oss på några timmar fram till den lilla underbara byn Heiligenblut. Campingplatsen i Heiligenblut är sedan många år
ett känt och uppskattat resmål för mc-åkare från många länder, så och denna gång. Ett besök uppe i byn för inköp av
tyrolerhattar samt intag av några bier blev det på eftermiddagen. Trivsamt umgänge vid tältet trots en del regn blev det också,
samtalsämnen var att såväl ”Mölarpan” som Göran vält sina FJR uppe på berget. Mycket god mat intogs på campingens
gaststätte.

Dag 6  10/7 Heiligenblut-Slovenien
Regn på natten gjorde avfärden lite olustig men det blev ännu en fin dag. Färden fortsatte söderut via Lienz, till en by som hette
Kötschach, där vi intog fika på en servering. Här skildes vi åt för ett par dagar, åtta åkte via Plöckenpasset till Adriatiska Havet för
att bada, närmare bestämt i staden Izola medan resten av gänget, ”Mölarpan”, Kalle, Henry, Bosse och Inge-Marie åkte via
Villach till Bled. I Bled bodde vi i en stuga på Sorbec camping.
Dag 7  11/7 Bled/Izola-Ljubljana-Termi Catez
På kvällen sammanstrålade vi på denna förnämliga camping som innehöll swimmingpooler såväl inom som utomhus. Middag men
i övrigt en ganska lugn kväll, alla var ganska trötta.
Dag 8  12/7 Termi Catez-Krsko-Termi Catez
En lugn förmiddag med sol och bad vid swimmingpoolen följt av vila innan det var dags att besöka GP-speedwaytävlingen i Krsko.
Genom en hygglig man i campingens reception så kunde vi åka taxi både till och från speedwayen. Vid stadions
servering träffade vi på en del bekanta från Sverige. Fruktansvärt varmt gjorde tävlingen något plågsam för oss åskådare,
dessutom uteblev framgångarna för de svenske.
Dag 9  13/7 Termi Catez-Zagreb (Kroatien) –Balatonsjön
Åkte på morgonen via Zagreb i Kroatien till Balatonsjön i Ungern. Skapligt väder men en lång väntan vid gränsen Kroatien-Ungern,
en dam som inte på något sätt drabbades av stress gjorde pengaväxling och motorvägskortköp till en nära två timmars väntan.
Goa vägar men något tröttsamt innan vi på eftermiddagen kom fram till staden Keszthely. Fin camping, god och billig mat
gjorde att besöket här blev två dagar. Fest på kvällen tillsammans med ett par andra svenskar på mc.
Dag 10  14/7 Keszthely
Vila, bad samt shopping i stan blev det denna dag.
På eftermiddagen kom Sixten Harrysson och Mikael Rydh farande från Österrike.  Lite fest på kvällen fick bli avslutning här.
Någon somnade på toan.

Dag 11  15/7 Keszthely-Budapest
Tidig tältrivning trots att en del kände av verksamheten från föregående kväll. Färden mot Budapest gick på norrsidan av
Balatonsjön bland alla poliser som fanns utmed vägen. Framme i Budapest mitt på dagen.
Månsson svängde på gult i en korsning med påföljd att resten av gänget råkade i trångmål då ingen visste var bikercampen låg.
Så småningom och med hjälp av folk på en bensinmack lyckades vi komma rätt och där satt en flinande Månsson utanför
campingen.
Grymt varmt var det, över 35 grader. På kvällen ganska lugnt.
Dag 12  16/7 Budapest
Via tunnelbanan tog vi oss in till city, strosade omkring runt Donau, tog sedan en guidad tur med en cab buss under två timmar.
Letade länge efter en Pizza Hut i tryckande värme, väl framme höll Kåre och Henry på att äta ihjäl sig på varsin Large pizza.
På hemvägen åkte vi på böter i tunnelbanan då vi försökte att åka hela dagen på samma biljett. På kvällen åkte några i gänget
in till Budapest för en båttur på Donau.
Tunnelbanebiljett.
Dag 13  17/7 Budapest
Tog tunnelbanan in till centrum, denna gång med varsin dagsbiljett. Provade på kaffe och bakelse på Gerbeaud Caffét och sedan
följde bad i ett berömt badhus där det bl.a. fanns en pool som höll 38 grader i vattnet. Ett besök på en stor inomhusmarknad med
tre våningar blev det också innan vi tog oss hem till campingen. På kvällen blev det ännu en tur in till centrum för att avnjuta en
mycket god middag i hjärtat av Budapest.
Dag 14  18/7 Budapest-Bratislava (Slovakien) –Terenzin (Tjeckien)
Regnet som börjat falla på natten betydde att tältrivning och packning fick ske i hällande regn, nåväl iväg kom vi och efter ca
12 mil så började vädret att bli stabilt och så småningom kom solen fram igen. I Slovakien var det långt mellan bensinmackarna,
varför Månsson valde att lämna motorvägen och efter passerandet av två byar blev det napp i den tredje byn.
Vi fann en liten ansenlig mack mitt ute på vischan, ägaren slog väl igen för dagen när vi tankat färdigt, så mycket bensin hade
han nog inte sålt på bra länge. Färden gick sedan vidare in i Tjeckien, och via Brno och Prag kom vi så småningom fram till
Terenzin, där vi slog läger på stans camping.
Här kostade campingen knappt 30 kr per person och en trerätters middag med två öl kostade inte mer än ca 70 kr.
Dag 15  19/7 Terenzin-Malchow (Tyskland)
Tidig avfärd mot Tyskland. Passerade backen i Teplice, besvikelse då endast en ”dam” var synlig så tidigt på dagen.
Gränspasseringen in i ett EU-land förlöpte problemfritt. Stannade i en by innan Dresden för inhandling av diverse starkvaror.
Vädret var mycket varmt så det blev ganska jobbiga mil på autobahn upp mot Berlin. Efter en kort rast på Berliner Ring så åkte
fyra stycken för att besöka Sachenhausen, ett läger från kriget. Övriga fortsatte färden mot Malchim och trots köer på ”ringen”,
pga. olyckor, kom vi så småningom fram till den camping som vi bodde på första natten på resan.
Kvällen med detta härliga gäng avslutades med en mycket god middag på campingen.
 Dag 16  20/7 Malchow-Gedser (Danmark)-Helsingborg-Vetlanda
Chansade att komma med en färja från Rostock två timmar tidigare än vi hade bokat, det lyckades och färden förlöpte
programenligt genom Danmark. Väl i gamla Sverige blev det middag i Ljungby innan vi passerade in i Vetlanda ca kl. 18.
Mellan 410 och 425 mil hade vi nu avverkat genom 8 länder under dessa 16 dagar och de enda köer att tala om var på Berliner
Ring under den näst sista dagen.
Med regn under färd i endast ca 12 mil så har hela semesterresan varit en lyckad färd som givit oss glada och goda minnen.